Home  › ... Over kinderpalliatieve zorg › Projecten › Herziening expertisegebied Casemanagement

De casemanager: één aanspreekpunt voor kind, gezin & zorgprofessionals

De casemanager: één aanspreekpunt voor kind, gezin & zorgprofessionals

De zorg aan kinderen met een levensduurverkortende of levensbedreigende ziekte is complex. Een casemanager kan gezinnen en zorgprofessionals hierbij ondersteunen. Helaas is deze persoon – op dit moment – nog niet altijd beschikbaar. Ook kan het zijn dat de kennis en vaardigheden van een casemanager niet aansluiten bij de specifieke vragen en behoeften van een gezin. 

De casemanager: één aanspreekpunt voor kind, gezin & zorgprofessionals

Casemanagement optimaliseren

Hoe kunnen we ouders & zorgprofessionals ondersteunen bij het coördineren van zorg?

In het huidige expertiseprofiel van casemanagers staan taken beschreven die onvoldoende ondersteuning bieden. Daarnaast is een casemanager vaak niet voor alle gezinnen met een ernstig/ongeneeslijk ziek kind beschikbaar.

Om ouders en zorgprofessionals de juiste ondersteuning te kunnen bieden bij het coördineren van zorg, onderzoeken we in dit project hoe we casemanagement het beste kunnen vormgeven en bekostigen.

Heb je een vraag?

Heb je vragen over casemanagement? Neem dan contact op met:


Wat is een casemanager en wat is de meerwaarde hiervan voor een gezin?

De casemanager kinderpalliatieve zorg is een centraal contactpersoon die het gezin vertegenwoordigt door te luisteren, redeneren en handelen vanuit de vertrouwde positie naast het gezin. De casemanager draagt bij aan de ondersteuning, coördinatie en organisatie van alle benodigde kinderpalliatieve zorg, passend bij de behoefte en noodzaak voor kind en gezin. De casemanager levert maatwerk en helpt zo de druk op het gezin te verminderen.

Het verduidelijken van het begrip casemanagement

Casemanagement is een breed begrip. Wat valt hier precies onder en wat mogen kind en gezin verwachten van een casemanager? Wanneer kun je aanspraak maken op deze vorm van ondersteuning? Welke vaardigheden heeft een casemanager nodig om een gezin goed te kunnen ondersteunen in hun vraag en behoeften? Gedurende dit project gaan we op zoek naar een duidelijk antwoord op deze vragen.

Voor de start van het project zijn randvoorwaarden opgesteld en is er een analyse uitgevoerd van de werkelijke en wenselijke situatie door:
• focusgroepen met ervaringsdeskundigen en zorgprofessionals.
• bureauonderzoek.
• een digitale vragenlijst voor zorgprofessionals in de kind- en volwassenzorg.

De opbrengsten van deze analyse zijn te lezen in het rapport ‘Herziening expertisegebied casemanagement'. Uit het rapport kwamen de volgende aanbevelingen om het expertiseprofiel casemanagement te verbeteren:
• Betrek gezinnen.
• Maak van casemanagement een duofunctie.
• Zorg voor de juiste mix van kennis, competenties en ervaring in het functieprofiel.
• Financier de casemanager onafhankelijk van wetgeving.
• Focus op kinderpalliatief.

Casemanagement in beeld

Binnen een gezin zijn vele vormen van ondersteuning mogelijk. Bijvoorbeeld door een (gespecialiseerd) cliëntondersteuner, zorgcoach, kinderverpleegkundige of casemanager KCT (Kinder Comfort Team). De invulling van deze rollen en functies en de verhouding tot elkaar is op dit moment onduidelijk.

Onderstaande afbeelding maakt de complexiteit op het gebied van casemanagement duidelijk.

Expertiseprofiel van de casemanager verbeteren

Het huidige expertiseprofiel (derdelijnszorg) van de casemanager moet worden verbeterd. Voor de eerste- en tweedelijnszorg moeten expertiseprofielen worden ontwikkeld. Twee werkgroepen, bestaande uit vertegenwoordigers van zowel de beroepsgroepen als gezinnen, zijn hiermee bezig.

Het betrekken van gezinnen bij dit proces is essentieel: het komen tot inrichting van casemanagement in de kindzorg is alleen zinvol als dit ook aansluit bij de behoeften van het kind en gezin. Alleen door het inzetten van hun ervaringsdeskundigheid wordt inzicht in die behoeften verkregen. Gedurende het gehele project blijven we bevindingen doorlopend toetsen met de ervaringsdeskundigen.

Het nieuwe expertiseprofiel toetsen in de praktijk

Het nieuwe expertiseprofiel zal in de praktijk getoetst worden. Alleen zo zien we of het expertiseprofiel goed aansluit op de praktijk. Door het expertiseprofiel te toetsen willen we onder meer uitvinden of we goed zicht hebben op alle kinderen die aanspraak kunnen maken op een casemanager. Ook zal de praktijktoets ons inzicht geven in de financiële zaken rondom de inzet van casemanagers én waar extra scholing nodig is.

Implementatie en borging

Het goed implementeren van de nieuwe expertiseprofielen voor de casemanager in de eerste-, tweede- en derdelijnszorg gebeurt in drie fases:
1. Verspreiding: delen van informatie met alle betrokkenen.
2. Adoptie: creëren van draagvlak.
3. Invoering: daadwerkelijke inzet van de casemanager, breed in de kinderpalliatieve zorg.

Voor de implementatie gebruiken we een combinatie van strategieën, afgestemd op de behoeften van de doelgroepen. Betrokken zorgprofessionals worden geïnformeerd, casemanagers geschoold en werkprocessen op de juiste manier ingericht.

Om de continuïteit op de langere termijn te kunnen garanderen, is het belangrijk dat casemanagement in de kinderpalliatieve zorg wordt geborgd. Deze borging vindt plaats door inbedding in het zorgsysteem. Hiervoor is een heldere omschrijving van taken en verantwoordelijkheden nodig, evenals goede randvoorwaarden voor samenwerking. Er zal bekendheid gecreëerd worden rondom de mogelijkheden van inzet van een casemanager. Ook is passende financiering van groot belang.

Uitgangspunten voor vervolgplan:

  1. In samenspraak met programmamanager en bestuurder van het Kenniscentrum wordt bij relevante partijen hierop ingezet.
  2. Onderbouwing en draagvlak creëren voor deze financiering.
  3. Scenario’s onderzoeken, met gebruik maken van huidige financiering en beschikbaarheid.

Uitgangspunten voor vervolgplan:

  • Gedurende het gehele proces is er aandacht voor de afbakening van de doelgroep.
  • In de communicatie vanuit het project wordt continu helder geformuleerd dat het gaat om de doelgroep kinderpalliatieve zorg.


Ervaringsverhalen van ouders

"Ik stond er niet meer alleen voor."

 ‘Ik kwam toevallig in contact met de pilot Copiloten en heb ik me aangemeld. Na een tijdje werd ik gebeld: ‘we hebben een copiloot voor je.’ Hoewel ik eigenlijk alles voor Ayden had geregeld, besloot ik het gesprek aan te gaan. Vanaf het eerste moment klikte het met Astrid Luijsterburg. Het was een enorme opluchting. Ik stond er niet meer alleen voor.’ 

Help andere ouders, deel ook je ervaring!

Jouw ervaring laat ons zien wat er goed gaat en wat beter kan, zowel thuis als in het ziekenhuis. Zo draag je bij aan het verbeteren van de kinderpalliatieve zorg.

Deel jouw ervaringsverhaal

Meer over dit project

Veelgehoorde termen zijn casemanager, cliëntondersteuner en gespecialiseerd cliëntondersteuner. Het verschil tussen een cliëntondersteuner en gespecialiseerd cliëntondersteuner of casemanager is dat de cliëntondersteuner taakgericht werkt. De cliëntondersteuner wordt gevraagd iets specifieks op te pakken, bijvoorbeeld een aanvraag van een hulpmiddel. Deze taak sluiten ze na afronding weer af. Een casemanager of gespecialiseerd cliëntondersteuner begeleidt cliënten in het hele traject.

Eerstelijnszorg is zorg waar je zonder verwijzing terecht kan. Binnen deze zorg vallen onder andere de huisarts, maatschappelijk werker, psycholoog, tandarts, fysiotherapeut, apotheker en wijkverpleegkundige.

Voor tweedelijns zorg is een doorverwijzing vanuit de eerstelijnszorg nodig. Onder tweedelijnszorg vallen onder andere een bezoek aan een specialist, revalidatie en ziekenhuisbezoeken.

Onder derdelijnszorg vallen de academische ziekenhuizen en specialistische centra.

Bekijk de zorgpaden

1.  Via onderzoek
Om inzicht te krijgen in de werkelijke en wenselijke situatie hebben we bureau Lorenz een onderzoek laten uitvoeren. Hiervoor hebben zij een bureauonderzoek gedaan en een vragenlijst voor professionals verspreid. Ook hebben ze drie bijeenkomsten voor focusgroepen georganiseerd, waarvan twee met ouders en één met casemanagers, copiloten en cliëntondersteuners.

2.  Uit bijeenkomsten
Daarnaast hebben we de input van de Kick-off bijeenkomst NPPZII – november 2023 en de interne bijeenkomst met projectmanagers, projectleiders, bestuurders van het Kenniscentrum en andere inhoudelijk betrokkenen bij de projecten meegenomen.

3.  Via projectgroepen
Op basis van het plan van aanpak zijn twee projectgroepen gevormd. 

Eén projectgroep is aan de slag gegaan met het expertiseprofiel: in meerdere revisierondes is steeds een stukje input geleverd vanuit de groepsleden, waarmee het expertiseprofiel verder verfijnd is.

De tweede werkgroep is bezig geweest met het in beeld brengen van de zorgpaden en alle betrokken casemanagers per locatie. Ook houden zij zich bezig met de praktijktoets.

We willen het nieuwe expertiseprofiel testen in de praktijk om extra informatie op te halen over de bruikbaarheid in en aansluiting op de praktijk.

 

Het verkrijgen van een volledig overzicht van alle zorgprofessionals die als casemanager actief zijn is onmogelijk. Dit omdat niet overal in de zorg de functie wordt aangeduid met ‘casemanager’ en in veel gevallen casemanagement geen functie is, maar een taak bínnen een functie.

We werken binnen dit project samen met partijen die de grootste rol vervullen binnen de kinderpalliatieve zorg. Dit zijn kind en gezin, de MKS-partners, Kinder Comfort Teams, Netwerken Integrale Kindzorg en Metgezel.

De inzet van casemanagement is momenteel breed verspreid binnen de zorg. Niet overal worden ze aangeduid als casemanager, maar hebben ze een andere benaming. In veel gevallen is casemanagement ook geen functie maar een taak die binnen een functie wordt uitgevoerd. Het verkrijgen van een volledig overzicht van alle zorgprofessionals die hierin een rol vervullen is onmogelijk. Het is belangrijk om de partijen te betrekken die er het meest mee van doen hebben en de grootste rol vervullen binnen de kinderpalliatieve zorg. Vanuit dit perspectief zijn uiteraard kind en gezin betrokken en verder de MKS partners, KCT, NIK en Metgezel

Een casemanager staat naast kind en gezin en denkt samen met hen na over wat er nu en in de toekomst nodig is. Ze houden zich bezig met vragen als:

o   Wat zijn de wensen van kind en gezin?
o   Wat is er nodig om de kwaliteit van leven zo optimaal mogelijk te hebben en houden?
o   Welke behandelingen zijn nog mogelijk en ook zinvol?
o   Wat vinden kind en gezin belangrijk voor en na mogelijk overlijden?
o   Welke leuke dingen vindt het gezin belangrijk om samen te ondernemen?

Om hier zicht op te krijgen is een casemanager continu bezig met proactieve zorgplanning. Naar aanleiding van gesprekken met kind en gezin wordt het Integraal Zorgplan (IZP) ingevuld. Op deze manier zijn alle betrokken hulpverleners op de hoogte van de gemaakte afspraken en hoeven kind en gezin niet telkens opnieuw hierover het gesprek aan te gaan.

Het project heeft een looptijd van 3 jaar en zal nog lopen tot december 2025. Aansluitend zal het nieuwe expertiseprofiel in de praktijk getest worden. De ontwikkeling van de casemanager zal uiteraard een doorlopend proces zijn.

Nieuws rondom casemanagement

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws rondom kinderpalliatieve zorg.