Skip to main content
Home  › ... Nieuws › Agenda

Scholing volop in beweging

Grote stappen op het gebied van onderwijsinnovatie en kwaliteitsverbetering.


In 2023 heeft het Kenniscentrum grote stappen gezet op het gebied van onderwijsinnovatie en kwaliteitsverbetering. Met de coördinatie van maar liefst 42 gastlessen, de ontwikkeling en implementatie van EPA-onderwijs, en de introductie van de onderwijsmodule ‘Begeleiden van ernstig zieke kinderen en hun gezinnen’ op de Hogeschool van Amsterdam, heeft het Kenniscentrum haar toewijding aan excellent onderwijs bewezen. Daarnaast verkenden we de veelbelovende methodiek van Wonderlab en vernieuwde we de onderwijspagina op de website. Benieuwd naar de ontwikkelingen? Ontdek het hier!

Coördinatie en doorontwikkeling

De belangrijkste behaalde resultaten m.b.t. tot de coördinatie en doorontwikkeling van (gast)lessen kinderpalliatieve zorg in 2023 zijn;

  • De hoge kwaliteit en professionaliteit van uitvoering van de gastlessen en begeleiding van praktijkopdrachten.
  • Inhoud ontwikkeling en implementatie van het EPA onderwijs: Zorg verlenen aan een pasgeborene/ kind in de palliatieve en/of stervensfase voor alle verpleegkundige vervolgopleidingen binnen het Moeder & Kind cluster; Obstetrie, High Care Neo en - Kind, Intensive Care Neo en – Kind, Kinderverpleegkunde, bij de onderwijsinstellingen Amstelacademie, CIVO, UMC Utrecht Academy, Radboud Health Academy en Erasmus MC Zorgacademie.
  • Uitrol en aanpassing onderwijsmodule ‘Begeleiden van ernstig zieke kinderen en hun gezinnen’ naar de onderwijsmodule Kwetsbare Kind voor opleiding Pedagogiek van Hogeschool van Amsterdam.
  • Het potentieel en de mogelijkheden van de methodiek WonderLabs, het leren van ervaringsverhalen, een eerste aanzet.
  • Herziening van de onderwijspagina.

Samenvatting behaalde resultaten

Gastlessen

Samen uitvoering geven aan kwalitatief hoogwaardige uitvoering van gastlessen en begeleiding van praktijkopdrachten binnen (minor) onderwijs: 42 gastlessen, 7 praktijkopdrachten met 11 studentengroepen. Pool van 5 prof. ervaringsdeskundige ouders, 5 NIK coördinatoren en 12 (zorg)professionals

EPA onderwijs

"Inhoud ontwikkeling & Implementatie EPA onderwijs - MK FO3 - Zorg verlenen aan een pasgeborene/kind in de palliatieve en/of stervensfase" betekent dat er gewerkt wordt aan de ontwikkeling en implementatie van onderwijsmateriaal en -methoden voor het aanleren van de benodigde vaardigheden en kennis om zorg te verlenen aan pasgeborenen of kinderen in de palliatieve (terminale) fase of stervensfase.
'EPA' staat voor Entrustable Professional Activities, wat verwijst naar taken of activiteiten die een professional in staat is om zelfstandig uit te voeren. 'MK FO3' verwijst naar de specifieke taak of activiteit die wordt ontwikkeld en geïmplementeerd, in dit geval het verlenen van zorg aan pasgeborenen of kinderen in de palliatieve en/of stervensfase.

Onderwijsmodule Kwetsbare Kind


Voor vierdejaars studenten van de opleiding Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam is er een boeiende onderwijsmodule geïmplementeerd: 'Kwetsbare Kind'. Deze module is speciaal ontworpen om studenten voor te bereiden op het bieden van zorg aan kwetsbare kinderen.

Wonderlabs

In Wonder Labs leren ouders, zorgverleners en studenten samen van ervaringsverhalen van ouders van kinderen met een levensduurverkortende of levensbedreigende aandoening. Medische keuzes en vragen rondom de kwaliteit van leven en sterven horen bij zulke ervaringsverhalen van ouders. Deelnemers worden geraakt door de ervaringen die gedeeld worden. De focus ligt op wat deelnemers voelen bij het ervaringsverhaal dat gedeeld wordt door de ouder, de ’storyteller’. Door deze nadruk op wat deelnemers ervaren bij het verhaal van de ouder groeit de aandacht voor wat voor de storyteller belangrijk is. Het samen verdiepende vragen stellen naar wat deelnemers nog niet weten over het ervaringsverhaal geeft ruimte voor verwondering en vernieuwing. Wanneer ouders, zorgverleners en studenten elkaar ontmoeten in Wonder Labs krijgen zij meer inzicht in wat andere deelnemers meemaken. Zo ontstaat er meer begrip in elkaars zienswijze en dit komt de zorg en ondersteuning voor het gezin en het kind ten goede. Er wordt gekeken naar het potentieel voor het toepassen van deze methodiek binnen het onderwijs.

Vernieuwde onderwijspagina

De vernieuwde onderwijspagina biedt een volledige beeld van de scholingsmogelijkheden binnen het kenniscentrum. De volgende vier pijlers geven hier meer richting aan: gastlessen, projectonderwijs, onderwijsmateriaal en onderwijsknooppunt O2PZ.

Op het O2PZ-Symposium Onderwijs Palliatieve Zorg dat op 18 april 2023 plaatsvond, stond interprofessionele samenwerking in de palliatieve zorg centraal. Op deze dag lieten beleidsadviseur Mara van Stiphout en opleidingscoördinator Marjolein Koot van het Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg zien hoe opleidingen samen met het werkveld onderwijs kunnen vormgeven op een manier waarbij interprofessioneel leren centraal staat.

“Als je werkt in het onderwijs en inspiratie wilt opdoen, krijg je van ons adviezen over hoe je een les, minor of vak interprofessioneel kunt aanvliegen. De kinderpalliatieve zorg is namelijk bij uitstek een vakgebied waarbij interdisciplinaire samenwerking centraal staat.” - Mara van Stiphout


Deel deze pagina

Mogelijk ook interessant


Terug naar nieuwsoverzicht

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws rondom kinderpalliatieve zorg.