Skip to main content
Home  › ... Nieuws › Agenda

In gesprek met opleider Angelie Faber

Over het activeren van bewustwording, de samenwerking met het Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg en het op één lijn zitten om (kinder)palliatieve zorg overal voort te kunnen zetten.


Het begon in 2015 met een introductieles kinderpalliatieve zorg voor vierdejaars HBO-V studenten van de minor ‘zorg voor kind en jeugd met intensieve zorg’ van Hogeschool Rotterdam. Inmiddels is er een goede samenwerking tussen de Erasmus MC Academie en het Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg. “Studenten leren het liefst van vak experts en ervaringsdeskundigen. De leerstof wordt veel beter opgenomen en het handelingsrepertoire wordt hierdoor uitgebreid”, aldus zorgopleider Angelie Faber. De wens van Angelie is om in de opleiding Kinderverpleegkunde nog veel meer een mix tussen de intramurale en extramurale setting te krijgen als het om kinderpalliatieve zorg gaat.

“Het is een soort bewustwording die geactiveerd wordt”

Organisatie

Angelie is theorieopleider Intensieve Zorg van de Erasmus MC Academie en samen met collega’s, verantwoordelijk voor de vervolgopleiding van verpleegkundigen die de kinderspecialisatie ingaan. Ook is ze verantwoordelijk voor de samenwerking met Hogeschool Rotterdam. Het Kenniscentrum verzorgt in verschillende opleidingen voor (kinder)verpleegkundigen gastcolleges over kinderpalliatieve zorg. “Deze keuze is gemaakt”, vertelt Angelie, “om studenten te enthousiasmeren voor het vak.”

Waarom is kinderpalliatieve zorg in de opleiding belangrijk?

“Er komen steeds meer chronisch zieke kinderen omdat in de zorg steeds meer kan. We kunnen kinderen langer in leven houden, ook als ze uitbehandeld zijn. Doordat we dat allemaal kunnen, hebben we ook meer middelen om ernstig zieke kinderen zo comfortabel mogelijk te maken en ook het gezin. Daarom moet er meer stilgestaan worden bij wat kinderpalliatieve zorg is en wat je rol is als kinderverpleegkundige daarin”, legt Angelie uit.

Activeren van bewustwording

De opleiding werkt veel en het liefst met vak experts en ervaringsdeskundigen. Mensen uit de praktijk en kennisorganisaties uit de praktijk. “Veranderingen en ontwikkelingen gaan zo snel dat de informatie al gauw gedateerd is, zeker als docenten niet zelf meer in de zorg werkzaam zijn. Ook de studenten leren het liefst van mensen uit de praktijk”, zegt Angelie. “De impact op hoe studenten de leerstof tot zich nemen, als ze het horen van mensen die het echt hebben meegemaakt, is groot. Dan nemen ze dat veel beter mee naar de praktijk. Hun handelingsrepertoire wordt hiermee uitgebreid. Studenten geven aan dat het ze enorm helpt als ze in een bepaalde situatie terecht komen. “Wat heb ik er toen in de les over gehoord? Wat is me toen opgevallen? Of wat vertelden ze er tijdens de opleiding over?” Angelie noemt een aantal voorbeelden; “Zo gaan studenten veel eerder het gesprek aan met kind en ouders, denken ze na over een andere aanpak en ze schakelen eerder hulp in van collega’s. Het is een soort bewustwording die geactiveerd wordt. “

Hoe ervaar je de samenwerking met het Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg?

“Er is grote expertise en betrokkenheid bij het Kenniscentrum. Er is veel meer ruchtbaarheid gegeven aan de term palliatieve zorg bij kinderen en er is ook meer inhoud aan gegeven. Voor mij is het Kenniscentrum daardoor veel zichtbaarder dan een aantal jaren geleden. Ik vind de samenwerking heel prettig en ik denk dat er hele korte lijntjes zijn. We overleggen goed over wat er nodig is binnen de opleiding en binnen onze regio. Ook bespreken we wat de vraag is vanuit het werkveld en wat ziet het Kenniscentrum terug? Dat proberen we zo goed mogelijk in de opleiding te verwerken, ook al is dat soms wel in beperkte tijd.” Angelie geeft aan dat meer tijd wenselijk is voor kinderpalliatieve zorg gedurende de opleiding. Dit gezien de thema’s die allemaal behandeld moeten worden.    

Toekomst

Angelie lijkt het mooi als binnen de opleiding meer uitwisseling over kinderpalliatieve zorg zou plaatsvinden tussen de intra- en extramurale setting voor studenten. Het delen van ervaringen en het kunnen benoemen van de verschillen tussen studenten onderling kan veel betekenen. “Het zou zo fijn zou zijn als iedereen de zorg overal kan voortzetten op dezelfde manier en dat daar één lijn in zit. Dat het helder is voor de betrokken zorgverleners en voor kind en gezin wat ze overal kunnen verwachten.”


Deel deze pagina

Mogelijk ook interessant


Terug naar nieuwsoverzicht

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws rondom kinderpalliatieve zorg.