Skip to main content

National calendar

Geslaagde pilot onderwijsmodule ‘Het Kwetsbare Kind’

Een tweede geslaagde uitrol van een onderwijsmodule voor de hbo-opleiding Pedagogiek.


Het Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg heeft in samenspraak met de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een nieuwe onderwijsmodule voor de hbo-opleiding Pedagogiek ontwikkeld. De beroepsopdracht ‘Het Kwetsbare Kind’ leert pedagogen in opleiding kennis en vaardigheden om (gezinnen met) kinderen met een beperking of met ernstige (langdurige) ziektes te begeleiden en ondersteunen. “De lessen blijken een eyeopener voor studenten”, zegt gastdocent Anjet van Dijken.

Het Kwetsbare Kind

Tijdens de hbo-opleiding Pedagogiek van de HvA moeten studenten in hun derde en vierde leerjaar een beroepsopdracht uitvoeren. Afgelopen jaar was er een primeur: beroepsopdracht ‘Het Kwetsbare Kind’ behoorde tot een van de mogelijkheden om te kiezen. Maar liefst vierentwintig studenten kozen bewust voor deze opdracht. Docent Pedagogiek Diana Boekestein: “De studenten kenden elkaar niet, maar hadden met elkaar gemeen dat ze op hun stage, werk of vanuit huis een verbinding hadden met ‘een kwetsbaar kind’. Dit zorgde voor een goede dynamiek in de groep. En door de groepsgrootte was er voldoende ruimte voor interactie.” 

Gastdocenten

In vier lessen van drie uur krijgen studenten les over samenwerking met zorgprofessionals, communicatie met kind en gezin, medisch pedagogische zorg & zieke leerlingen en school, en brussen (een broer of zus van een kind met een beperking, stoornis of ziekte) en emoties. De lessen werden gegeven door verschillende gastdocenten, die allemaal hun eigen ervaringen meenemen naar de les. Student Rosanne: “Ik vond het leuk om van verschillende gastdocenten les te krijgen, omdat je op die manier vanuit verschillende invalshoeken informatie krijgt. Daarnaast zat er veel diepgang in.”

‘Brus-ambassadeur’ Anjet van Dijken is werkzaam in de medische kindzorg en geeft daarnaast gastlessen op verschillende hogescholen over het thema ‘Brussen en Emoties’. Ook zij neemt haar ervaring als ‘brus’ mee: “Mijn eigen ervaring koppel ik aan de theorie, waardoor het voor studenten herkenbaar wordt. Zoals de ‘rollen’ die gezinsleden in zo’n situatie vaak aannemen. Als beginnend pedagoog is het goed deze rollen te herkennen en er aandacht aan besteden.”

De zorgverleners van de toekomst

Diana: “Dit jaar was een pilot, en blijkt erg succesvol. Daarom zullen we de opdracht volgend jaar ook weer aanbieden. Bij veel animo zullen we onderzoeken of we zelfs twee groepen kunnen draaien.”

Dat is goed nieuws, want de veelzijdigheid van de lessen wordt als waardevol voor de toekomst ervaren. Student Rosanne is als kind zelf ziek geweest en heeft destijds veel gemist. Ze zegt: “Ik hoop dat ik als aspirant pedagoog meer kan bieden aan een nieuwe generatie. Daarbij heb ik geleerd hoe breed omvattend het thema is en kan ik kijken naar de verschillende aspecten. Je zult altijd  ‘kwetsbare kinderen’ tegenkomen. Dat kan een ziek kind zijn, maar ook gaan om het systeem eromheen. Het is mooi dat je hier een verschil in kunt maken.”

Wil jij ook een op maat gemaakte module op jouw school, zoals ‘Het Kwetsbare Kind’ of ‘Begeleiden van ernstig zieke kinderen en hun gezinnen’ (module op de Haagse Hogeschool)? Neem dan contact op met opleidingscoördinator Marjolein Koot.

Anjet van Dijken: “De module wordt van alle kanten belicht, en dat is echt een verrijking. Het is een ervaring die studenten meenemen. Als je iets ervaart, dan onthoud je het het beste.”


share this page

Might also be interesting


Back to news overview