We houden de wet aan voor verlengde jeugdhulp: hulp aan jeugdigen tussen de 18 en 23 jaar.
In verschillende culturen komt direct taalgebruik van de arts over het einde van medische mogelijkheden van de patiënt als een schok over. In verschillende religies kan nooit de arts zeggen of de patiënt dood gaat. Dit is in hun visie voorbehouden aan God/ Allah.
Welke factoren spelen een rol bij de behandeling? Er zijn een groot aantal factoren die een rol spelen bij beslissingen over welke behandeling in de palliatieve fase het meest passend is. Het belang van het kind staat altijd voorop en elk kind dient met waardigheid, respect en privacy behandeld te worden. Zorgverleners overleggen voortdurend met u en met uw kind over de keuze’s en de te nemen stappen. Ze doen dit op een manier die voor u en uw kind begrijpelijk is. Uw mening en wensen en die van uw kind moeten zwaar wegen in afwegingen over alle aspecten van de zorg. Indien nodig biedt men u een second opinion aan.
Bij sommige moslims kan het voorkomen dat men het belangrijk vindt dat de zieke niet te weten komt wat hem of haar mankeert. Zeker als het om een levensbedreigende ziekte gaat. In meer culturen gaat het ‘welzijn’ van de patiënt boven diens (recht op) waarheid. De patiënt wordt beschermd. Dit is helemaal aan de orde als het om een kind gaat. Een woord als ‘kanker’ mag niet vallen.
Doop of ziekenzalving kan voor kind en familie een christelijk ritueel zijn om de onderlinge verbondenheid in liefde tot uiting te brengen en te delen in de verwachting dat deze verbinding tot over de grenzen van het leven standhoudt. De geestelijke verzorging kan hierin een rol vervullen. Maar natuurlijk ligt een geloofsgemeenschap in de buurt nog meer voor de hand, zeker als het kind thuis is.
Close-reading betekent dat een tekst meerdere keren gelezen wordt. Iedere keer wordt er stil gestaan bij een ander leesdoel. Een tekst wordt hierdoor vanuit meerdere perspectieven belicht.
In veel culturen en godsdiensten treft de ziekte van een lid van de familie het geheel. Zo veel mogelijk mensen zijn in moeilijke fases aanwezig. In het ziekenhuis of thuis. Het is hun godsdienstige plicht om ‘er te zijn’. De familie wordt vaak betrokken bij keuzes op medisch-ethisch terrein.
Gezamenlijke besluitvorming is een centraal element binnen de kinderpalliatieve zorg. In de richtlijn kinderpalliatieve zorg is er een hoofdstuk gewijd aan besluitvorming. Hierin wordt een samenvatting gegeven van de bestaande kennis, en er worden 26 aanbevelingen gedaan over de algemene aspecten van het continue proces van gezamenlijke besluitvorming.
Het handvest is een beschrijving van hoe goede kinderpalliatieve zorg er in Europa uit zou moeten zien vanuit perspectief kind, gezin en zorgprofessional.
Hindoestanen kennen vele rituelen die de ziel van de mens begeleiden. Deze voltrekken zich met name in familieverband thuis met de eigen huispandit. Toch kan het goed zijn hiernaar te vragen. De Hindoestanen kennen heel veel afscheidsrituelen die in huiselijke kring voltrokken worden. Het moment van overlijden is zeer belangrijk en moet onmiddellijk gemeld worden aan de huispandit om de te verrichten rituelen te bepalen.
Het hebben en houden van hoop is in veel godsdiensten een godsdienstige plicht. Verlies je de hoop dan zeg je daarmee dat God uiteindelijk niet de touwtjes in handen heeft. In de islam is het een plicht om ook voor een ander de hoop hoog te houden. Beter sterft iemand die denkt dat hij zal genezen – want zijn gemoed zal nog vol verwachting zijn – dan dat iemand zonder hoop en zonder geloof gaat.
Wie ongeneeslijk ziek is en niet meer thuis kan of wil wonen, krijgt in een hospice goede zorg en aandacht in een huiselijke sfeer in de laatste levensfase.
Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) is een onafhankelijk kennisinstituut voor de oncologische en palliatieve zorg.
Voor veel godsdiensten, waaronder de joodse, is het van belang het lichaam na overlijden zo min mogelijk te verstoren.
Anders dan een hospice voor volwassenen, zijn kinderhospices er alleen voor kinderen die doodziek zijn en terminale zorg nodig hebben. Het is een huis waar zieke kinderen korte óf langere tijd kunnen verblijven waardoor ouders en het gezin even rustig op adem kunnen komen terwijl de zorg voor hun kind in professionele handen is.
Een verpleegkundig kinderzorghuis is een huis waar zieke kinderen/jongeren van 0 tot en met 18 jaar, vaak met complexe zorgvragen, (tijdelijk) kunnen verblijven of logeren. De verzorging en verpleging die 24 uur per dag, 7 dagen per week wordt gegeven, staat helemaal in het teken van wat een kind nodig heeft om ondanks de ziekte of beperking zich prettig te voelen.
Een ziekte die hoogstwaarschijnlijk zal uitlopen op een vroegtijdige dood, maar waarbij ook de kans bestaat op langdurig overleving tot aan de volwassen leeftijd.
Aandoening waarbij het kind meestal vroegtijdig dood gaat.
Bijvoorbeeld dat een kind met een kaal hoofd op school snel te horen zal krijgen wat hij of zij heeft.
In het symbool dat voor ouders betekenis heeft, zoals de vlinder, een vogeltje, een libelle, etc., dat zich op specifieke momenten aan de familie laat zien. Maar ook door middel van storingen in elektrische apparaten als de tv of dvd-speler. Deze ervaringen hebben grote betekenis voor de personen die ze meemaken, maar worden niet vanzelfsprekend met buitenstaanders gedeeld uit angst daarin afgewezen te worden.
Voor moslims kan het zinvol zijn om te verwijzen naar of contact op te nemen met een imam om met recitaties uit de koran de overgang van de ziel naar het paradijs zo makkelijk mogelijk te maken. Deze gebeden en recitaties zijn echter geen noodzakelijk ritueel i.t.t. de begrafenisrituelen. In de islam is het belangrijk dat mensen uit de geloofsgemeenschap een rituele wassing , vergezeld door Koranrecitaties, verrichten en het lichaam in een speciaal gewaad wikkelen. Van te voren afstemming over wie wat doet, is gewenst.
Er zijn ook vele niet-godsdienstige afscheidsrituelen, die in veel gevallen spontaan ontstaan, Kinderen en ouders zoeken soms eigen rituelen uit. Bv het samen kijken van de babyfoto’s en herinneringen ophalen aan de vroege kinderjaren.
Weliswaar schrijft de islam voor dat het lichaam in een staat van heelheid aan Allah zou moeten worden teruggegeven, maar het leven gaat altijd voor de leer. Als het leven van een ander in het geding is, is ook orgaandonatie bij leven mogelijk. Op al deze gebieden bestaat echter in de persoonlijke beleving van mensen grote weerstand.
Met partners worden in dit stuk bedoeld: professionals / organisaties / vrijwilligers / bestuurders / patiënten en naasten.
Regio Utrecht betreft de regio’s Noordwest Veluwe, Eemland, Utrecht stad, Noordwest-, Zuid- en Zuidoost Utrecht en Rivierengebied.
Regio Zuidoost betreft de regio’s Oost-Veluwe, Zutphen, Achterhoek, De Liemers, Arnhem, Gelderse Vallei, Zuid-Gelderland, Noordelijke Maasvallei. Oss-Uden-Veghel en ’s Hertogenbosch-Bommelerwaard.
Regio Holland Rijnland betreft de regio’s Zuid-Holland Noord, Midden-Holland, Haaglanden en Delft-Westland-Oostland.
Respijtzorg betekent dat iemand de zorg overneemt van de mantelzorger. Bijvoorbeeld als de mantelzorger op vakantie gaat, of als hij of zij de zorg tijdelijk niet aan kan. Ook logeren of dagopvang is een vorm van vervangende zorg die de mantelzorger ontlast.
De richtlijn ‘Palliatieve zorg voor kinderen’ is een algemene medische richtlijn. ‘Algemeen’ wil zeggen voor alle kinderen met een ziekte of aandoening, niet specifiek een bepaalde groep of bepaalde aandoening. ‘Medisch’ wil zeggen dat het specifiek gaat over hoe symptomen, verschijnselen of klachten behandeld zouden kunnen worden. En dat deze voorgestelde behandeling gebaseerd is op medisch wetenschappelijk onderzoek, dan wel kennis en ervaring van de (medisch)behandelaars.
Bij een somatische aandoening heeft iemand lichamelijke en psychische klachten. Iemand heeft bijvoorbeeld veel pijn en is daar angstig of somber bij.
De taskforce zorgt ervoor dat palliatieve zorg voor kinderen en jongeren sterker wordt vertegenwoordigd binnen de EAPC. Hierdoor kan de EAPC in heel Europa één stem geven voor palliatieve zorg voor alle leeftijdsgroepen. De Taskforce brengt iedereen samen die werkt aan de ontwikkeling en ondersteuning van palliatieve zorg voor kinderen en jongeren.
Het gebruik van de term ‘terminale ziekte’ is vaak verwarrend. Het wordt meestal gebruikt om zowel de kinderen met een levensduurverkortende ziekte aan te duiden, als ook de kinderen met een levensbedreigende ziekte op het moment dat de dood in zicht komt. Sommigen gebruiken de term ‘terminale ziekte’ alleen voor kinderen die in de stervensfase zijn, omdat het moeilijk is om een kind met bijvoorbeeld Cystic Fibrosis of de ziekte van Batten, dat nog in goede doen is, te beschouwen als terminaal ziek
Soms denken mensen dat heftige rouw gelijk staat aan pathologische rouw, maar dat hoeft niet zo te zijn. Rouwen is heel hard werken en dat hoeft niet ongemerkt te gebeuren. Rouwen is bovenal een persoonlijke proces, waarbij het vooral van belang is degene die rouwt niet het gevoel te geven dat hij of zij ‘het’ verkeerd doet. Er is geen protocol voor gezonde rouw.
De volgende 9 ernstige verschijnselen komen vaak voor bij kinderen in de palliatieve fase:
De ‘trage’ vragen ( die geen snel antwoord kennen) zullen daardoor eerder impliciet dan expliciet ter sprake gebracht worden. Men is bezig te overleven en er is niet altijd tijd of ruimte voor bespiegeling.
De wereld blijkt niet veilig, niks en niemand blijkt bescherming te bieden tegen de grootste calamiteiten. Ook God niet. Bij velen roept dit vragen op naar de zin van leven, naar het waarom en waartoe . Vragen of men gestraft wordt of op de proef gesteld. Dit gebeurt niet alleen bij mensen die zich tot een religieuze of levensbeschouwelijke traditie rekenen. Er zijn niet veel mensen bij wie de vragen helemaal niet opkomen naar de zin van wat hen overkomt, de zin van het leven van een kind dat maar zo kort dreigt te zijn en zo getekend door pijn.
Het bewaken van het welbevinden van de patiënt in tijden van crisis is in vele culturen of religies belangrijk. Dit kan betekenen dat je als ouder(s) niet wil dat je kind met het slechte nieuws geconfronteerd wordt. De wijze waarop tegenover het kind daarover gesproken wordt door de zorgprofessional en aan de andere kant door de familie, kan onderling afgesproken worden. Geestelijk verzorgers kunnen daarin handvatten bieden.
De zorg voor jouw kind is gericht op het bevorderen van comfort en niet meer op het veranderen van het ziekteproces. Als een behandeling medisch gezien geen zin meer heeft, of als een (wilsbekwaam) kind behandeling weigert, kan er een moeilijk besluit genomen moeten worden: de behandeling staken, niet starten of beperken. Jullie komen samen tot dit besluit maar uiteindelijk is het de hoofdbehandelaar die deze keuze maakt/moet maken. Uiteraard blijven de zorgverleners zich inzetten zodat uw kind zich zo comfortabel mogelijk voelt.
Camilla Ramberg en Karianne van Hoorn zijn twee sterke vrouwen die staan voor wat zij belangrijk vinden. Camilla, directeur bij CoolProfs, een IT-consultancybedrijf met zo’n 80 medewerkers, staat voor goed werkgeverschap, waarbij de mens en het werkplezier voorop staan. ‘Wij zijn niet alleen bezig met winstoptimalisatie,’ zegt ze. Karianne, marketingconsultant bij CoolProf, combineert haar 32-urige werkweek met de 24/7 zorg voor haar jongste zoon Lunde. ‘Mijn werk heb ik nodig om mijn mentale balans te behouden’. Hun samenwerking is gebaseerd op partnership, waarin vertrouwen, openheid en eerlijkheid centraal staan. Al bijna acht jaar bewijzen zij dat een werknemers-werkgeversrelatie mogelijk is, ook in uitdagende omstandigheden. Camilla: ‘Het belangrijkste is om altijd mogelijkheden te blijven zien, met een positieve én realistische instelling.’
‘Ons derde kind, Lunde (8), leek bij de geboorte gezond, maar bleek al snel aangeboren ernstige ademhalingsproblemen te hebben. Een aangeboren afwijking, een stenose onder zijn stembanden, maakte het noodzakelijk om een tracheacanule te plaatsen. Dit was geen tijdelijke oplossing; de canule zit nu al meer dan zeven jaar. Elk jaar proberen artsen de canule te verwijderen, maar tot nu toe blijft deze nog nodig. We hopen dat er een moment komt dat Lunde’s luchtpijp sterk genoeg is om zelfstandig te ademen.'
'Lunde is een slimme en actieve jongen die naar school gaat, hockeyt en geniet van het leven. Toch heeft hij 24/7 zorg nodig en daarmee word je ineens een ‘zorgouder’.
Een team van 10 IC-verpleegkundigen begeleidt hem op school, zodat Lunde naar school kan en wij kunnen werken. ’s Avonds, ’s nachts en in het weekend verzorgen mijn man en ik hem zelf. Dat hebben we geleerd tijdens een intensieve, interne opleiding. We worden gemiddeld vijf keer per nacht gealarmeerd voor noodzorg. Al acht jaar lang leven we met deze situatie.’
Mijn werk is belangrijk voor mij, daar ben ik ‘Karianne’.'
'Mijn carrière is iets waar ik hard voor gewerkt heb, waar ik trots op ben en wat ik graag wil blijven doen. Ondanks dat mijn kind 24 uur per dag zorg nodig heeft'.
'Met elkaar hebben we een partnership ontwikkeld, waarbij zowel werknemer als werkgever rechten en plichten hebben. Als de een roept: ‘ik heb recht op zorgverlof’, en de ander zegt: ‘ik betaal je om te werken’, kom je er samen niet uit. Voor mij gaan goed werkgeverschap en goed werknemerschap hand in hand. Veel mensen wijzen naar hun rechten, maar ik ben me ook goed bewust van mijn plichten. Als zorgouder is het mijn verantwoordelijkheid dat, wanneer de situatie thuis daarom vraagt, ik met een plan van aanpak kom dat oplossingen biedt. Ik doe alles wat binnen mijn mogelijkheden ligt om mijn verantwoordelijkheden volledig waar te maken. In de samenwerking zijn vertrouwen, openheid en eerlijkheid essentieel… en empathie! Camilla en mijn collega’s leven echt met ons mee. In plaats van de standaardvraag ‘Hoe gaat het?’ stellen ze oprechte vragen zoals: ‘Staat er nog iets in de planning?’ of ‘Hebben jullie nog een arts gesproken?’ Al acht jaar lang ontvangen we op momenten dat het extra zwaar is kaartjes, bloemetjes of een bordspel als steun. En als ik Camilla een filmpje laat zien van Lunde op het hockeyveld, zie ik dat zij geëmotioneerd is. Ik besef maar al te goed dat onze situatie veel vraagt van mijn werkgever en ik ben oprecht dankbaar voor hun steun en medewerking. Met elkaar laten we zien dat het niet makkelijk is, maar wel mogelijk!’
‘Karianne werkte al een paar jaar voor ons voordat ze moeder werd van Lunde, dus we wisten wat ze in huis had. Ze beschikt over de kwaliteiten die we zoeken in een medewerker en we zijn een menselijk bedrijf.'
'Moet Karianne haar ambities opgeven omdat ze een kind heeft dat 24/7 zorg nodig heeft?'
'Ik kom uit Noorwegen, een feministisch land, en toen Karianne zei: 'Ik wil blijven werken', stonden wij daar volledig achter. Maar willen en kunnen zijn niet altijd hetzelfde. Als werkgever moet je daar ook eerlijk in zijn. Een 40-urige werkweek was in haar situatie niet haalbaar, dus hebben we dat teruggebracht naar 32 uur. Karianne weet ook dat zij eerlijk en op tijd moet aangeven, wanneer wij niet op haar kunnen rekenen. In zulke gevallen komt zij zelf met een oplossing en dat is prettig. Naast openheid en eerlijkheid is vertrouwen essentieel. Ik vertrouw erop dat ze haar uren maakt, en dat controleer ik niet. Karianne hoeft niet elke dag op kantoor te zijn; ze werkt regelmatig thuis, kan haar werk zelf indelen en op eigen tijden uitvoeren. Vaak zie ik mailtjes om 3 uur ’s nachts binnenkomen – prima!’
‘Niemand kan deze situatie veranderen, maar we kunnen er samen op een goede manier mee omgaan. Dat vraagt dat we blijven nadenken over wat acceptabel is en waar we bereid zijn concessies te doen. Voor Karianne betekent dit openheid naar haar collega’s, zodat zij begrijpen wanneer verwachtingen niet gehaald worden. En teleurstelling mag daarbij ook een plek hebben. Karianne en ik komen er altijd wel uit, maar dat zal niet in alle gevallen zo zijn. Het zou werkgevers helpen als de wet- en regelgeving rond kosten en vergoedingen duidelijker was. En mogelijk dat de onafhankelijke inbreng van medische expertise over het verloop van de ziekte en de verwachtingen, in gesprekken tussen werkgever en werknemer ook een waardevolle toevoeging kan zijn.
Bij ons bedrijf betekent goed werkgeverschap dat we er zijn voor onze mensen, niet alleen in woorden maar ook in daden. We hebben Karianne altijd gesteund en blijven dat doen, met de hoop dat de zorg voor Lunde ooit niet meer nodig zal zijn. Mijn tip voor werkgevers in eenzelfde situatie is dan ook: ‘Hope for the best and plan for the worst.’ Dan kom je er altijd uit!
Dit artikel is geschreven door Maartje Santema.