Skip to main content

Casemanagement: ondersteuning bij het coördineren van zorg

Casemanagement: ondersteuning bij het coördineren van zorg

De zorg voor een ernstig ziek kind is complex. Bij één gezin zijn vaak tientallen zorgverleners betrokken. Voor zorg in het ziekenhuis, en thuis. Ouders ervaren onvoldoende onderlinge afstemming en coördinatie van deze zorg. Veel ouders proberen dit zelf voor elkaar te krijgen, waardoor het ‘gewoon ouder’ zijn enorm onder druk komt te staan. Voor kind en gezin is dit zeer onwenselijk, en voor de zorg inefficiënt. 

Casemanagement: ondersteuning bij het coördineren van zorg

Ouders kunnen bij de regie van de zorg ondersteund worden door:

Met het project Casemanagement richten we ons op het versterken van de inzet van casemanagement in de medische kindzorg. We zetten erop in om de mogelijkheden die de afgelopen jaren op verschillende plekken al zijn gecreëerd beter te benutten en te versterken.  

  • De Kinder Comfort Teams (KCT’s) van de academische ziekenhuizen. 
  • Indicerend kinderverpleegkundigen die ook zorg mogen coördineren. 
  • Gespecialiseerde clientondersteuners die gezinnen breed ondersteuning kunnen bieden in de thuisomgeving. 

Ook brengen we de knelpunten hierbij in kaart. Daarnaast richten we ons op een betere samenwerking tussen de medische kindzorg, en de gespecialiseerde clientondersteuners. Ook onderzoeken we de ervaringen van ouders met deze mogelijkheden van casemanagement, zodat duidelijk wordt in welke mate casemanagement in de medische kindzorg al goed vorm krijgt, en wat nog ontbreekt.  

Heb je een vraag?

Heb je vragen over casemanagement? Neem dan contact op met:


In beeld: zorgverleners betrokken bij één gezin

Bij een gezin met een ernstig ziek kind zijn vaak tientallen zorgverleners betrokken. Onderstaande afbeelding maakt dit inzichtelijk. Ook maakt deze afbeelding inzichtelijk welke van de betrokken (zorg)professionals nu al een deel van de taken rond casemanagement in hun takenpakket hebben. 

Wat is casemanagement?

Bij casemanagement in de zorg – waar wij ons op richten met dit project – gaat het om de coördinatie, regie en organisatie van zorg. In het ziekenhuis, en medische zorg thuis. En om het monitoren, evalueren en bijstellen van het zorgplan. Het gaat zowel om het uitvoeren van activiteiten als om organisatorische aspecten. Denk hierbij aan het stellen van de juiste indicaties, het aanvragen van hulpmiddelen, aandacht voor sociaal-emotionele problemen in het gezin en het perspectief op betaald werk op langere termijn. Een eenduidige omschrijving van het begrip casemanagement voor de kinderpalliatieve zorg ontbreekt. Daarom sluiten we ons voor dit project aan bij de begrippen die hiervoor door de NZa en het Zorginstituut worden gebruikt. 
 
Er is een bureauonderzoek uitgevoerd waarvan een rapportage is gemaakt met daarin de beschikbare kennis over en ervaring met casemanagement. 

Casemanagement: een rol, geen functie

Sinds de start van dit project in november 2023 hebben we diverse inzichten verkregen. Op basis van deze inzichten is in overleg besloten dat casemanagement een rol is, en geen functie. Het creëren van een nieuwe, extra functie is vanwege financiële overwegingen en personeelstekorten in de zorg niet reëel. Ook blijkt het nu in de praktijk ondoenlijk om voor het brede terrein van de kinderpalliatieve zorg één casemanager te laten functioneren. 

Meerdere (zorg)professionals voeren casemanagementtaken uit

Daarom richten we ons in deze nieuwe fase van het project op de (zorg)professionals binnen het netwerk van de kinderpalliatieve zorg, die nu al een deel van de taken rond casemanagement in hun takenpakket hebben. Wat kunnen zij oppakken, en wat zijn de benodigde randvoorwaarden? Wat blijft er dan nog liggen? Een andere belangrijke focus is de samenwerking tussen de verschillende personen die casemanagementtaken voor een gezin op zich nemen. 

Aanscherpen expertiseprofiel casemanagement

Om helder te maken wat het werk van casemanagement inhoudt, werken we aan het aanscherpen van bestaande expertiseprofielen. We richten ons hierbij op het werk van de Kinder Comfort Teams, op de coördinatie van de medische zorg thuis en op de aansluiting tussen thuis en ziekenhuis. Hiervoor gaan we enerzijds in overleg met de KCT’s, en anderzijds met kinderverpleegkundigen. We kijken wat nodig is gezien wat er al is, en wat er in de praktijk voor het versterken van casemanagement nodig is. 


Aansluiting op de praktijk

In de eerste fase van het project Casemanagement is op basis van focusgroepen met professionals en ouders een breed en overstijgend (concept) expertiseprofiel Casemanagement opgesteld. Het profiel bestaat uit twee delen: een deel gericht op de medische zorg, en een deel gericht op de zorg thuis. Dit expertiseprofiel beschrijft wat er op deze plekken nodig is. In de praktijk blijken deze expertiseprofielen door zorgprofessionals als te breed wordt gezien, en het begrip casemanagement nog onvoldoende eenduidig wordt geïnterpreteerd. 

Daarom werken we, samen met vertegenwoordigers van de KCT’s  aan de doorontwikkeling van het conceptprofiel voor de KCT’s. Zodat deze goed aansluit op de praktijk. Voor de coördinatie van de medische zorg thuis sluiten we aan op het beroepsprofiel van de kinderverpleegkundige en de handreiking Indicatiestelling Kindzorg. We onderzoeken samen met Kinderverpleegkunde.nl en V&VN wat in aanvulling hierop nodig is om de coördinatie van de zorg thuis te versterken.

Inzichten in drempels en hiaten in de praktijk

Op papier kan casemanagement geregeld lijken, terwijl er in de praktijk nog veel drempels zijn. Met de praktijktoets willen we hier inzicht in krijgen, zowel vanuit het perspectief van gezinnen, zorgprofessionals als zorgorganisaties. De praktijktoets gaat van start in november 2025. De praktijktoets bestaat uit twee onderdelen: een onderzoek onder gezinnen en het beter benutten van de huidige mogelijkheden in de regio door de coördinatoren van de Netwerken Integrale Kindzorg (NIK).    

1. Onderzoek onder gezinnen 
Met een praktijktoets onder gezinnen onderzoeken we waar zij behoefte aan hebben op het gebied van coördinatie, regie en organisatie van zorg en hoe het in de praktijk gaat. Ook onderzoeken we bijvoorbeeld: 

  • Hoe ziet het zorgnetwerk van deze gezinnen eruit? 
  • Welke casemanagement-taken worden opgepakt door (zorg)professionals, en welke niet?  
  • Als die taken niet worden oppakt, wat is daarvan de reden? 
  • Weten de betrokken professionals en ouders voldoende over de bestaande mogelijkheden? 
  • Worden de bestaande mogelijkheden voldoende benut?  
  • Tegen welke knelpunten lopen ouders en professionals in de praktijk aan?  

2. Netwerkondersteuners bij de NIK-netwerken 

Als coördinatoren van de NIK een vraag krijgen, waar een gebrek aan coördinatie en regie het probleem is, onderzoeken de netwerkondersteuners de mogelijkheden die KCT’s en indicerend kinderverpleegkundigen in de regio hebben, om het gezin te ondersteunen. Ook leggen ze waar nodig de verbinding met gespecialiseerde clientondersteuners. De netwerkondersteuners monitoren of deze inzet voldoende is voor een gezin, en brengen knelpunten in kaart.  

De inzichten uit deze praktijktoets helpen bij verschillende doeleinden.
Ze vormen de basis voor het agenderen van de knelpunten op beleidsniveau,
en de ontwikkeling van scholing rond casemanagement. 

Duurzame verankering in beleid en bekostiging

Casemanagement blijkt van grote waarde, maar wordt momenteel versnipperd bekostigd en onvoldoende structureel verankerd. We werken eraan de bestaande bekostigingsmogelijkheden in kaart te brengen, en knelpunten te benoemen. De praktijktoets en de gesprekken in de werkgroepen over de expertiseprofielen laten zien welke knelpunten zich voordoen in de bekostiging van casemanagement. Zo kan het zijn dat er voor bepaalde coördinerende taken geen bekostiging beschikbaar is. Of bedragen niet voldoende zijn. Ook kan het gaan om knelpunten die organisatorisch van aard zijn. Mede op basis van deze resultaten, kunnen we werken aan gewenste, toekomstbestendige bekostiging.

Meer over dit project

Uitleg begrippen

  • Cliëntondersteuner: Een onafhankelijke cliëntondersteuner helpt bij het organiseren van zorg en ondersteuning. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis, en iedere Nederlander heeft er recht op. Iedere gemeente organiseert cliënt­ondersteuning op haar eigen manier. Meestal kan je zelf direct contact opnemen met een organisatie die onafhankelijke cliëntondersteuning biedt. Soms moet je je eerst melden bij jouw gemeente. Via dit Overzicht per gemeente vind je informatie over cliëntondersteuning in jouw gemeente.

  • Gespecialiseerde cliëntondersteuner: gespecialiseerde cliëntondersteuners (ook wel Metgezellen genoemd) hebben veel kennis van specifieke groepen mensen met een zorgvraag. Een Metgezel kan langer en intensiever betrokken zijn bij jou en je gezin. De Metgezel is zelf geen zorgverlener, maar helpt om zorg of ondersteuning te organiseren. Onafhankelijk van zorgorganisaties.

Kijk voor meer informatie op www.jouwmetgezel.nl.  

Hoe past proactieve zorgplanning binnen casemanagement?

Een zorgprofessional die zich bezighoudt met taken rondom casemanagement, denkt samen met een gezin na over wat er nu en in de toekomst nodig is. Ze houden zich bezig met vragen als:

  • Wat zijn de wensen van kind en gezin?
  • Wat is er nodig om de kwaliteit van leven zo optimaal mogelijk te hebben en houden?
  • Welke behandelingen zijn nog mogelijk en ook zinvol?
  • Wat vinden kind en gezin belangrijk voor en na een mogelijk overlijden?
  • Welke leuke dingen vindt het gezin belangrijk om samen te ondernemen?


Om hier zicht op te krijgen is de zorgprofessional continu bezig met proactieve zorgplanning. Naar aanleiding van gesprekken met kind en gezin wordt het Integraal Zorgplan (IZP) ingevuld. Op deze manier zijn alle betrokken hulpverleners op de hoogte van de gemaakte afspraken en hoeven kind en gezin niet telkens opnieuw hierover het gesprek aan te gaan.

Het project heeft een looptijd van 3,5 jaar en zal nog lopen tot september 2026.

Nieuws rondom casemanagement

Heb je nog vragen?

Neem dan contact op met:

Astrid van der Kooij
Projectleider Casemanagement

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en volg automatisch de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen.