Skip to main content

Spiegelgesprekken

Spiegelgesprekken

In een Spiegelgesprek delen ouders hun ervaringen met zorg voor een kind met een levensbedreigende of levensduurverkortende aandoening. Zorg­professionals luisteren mee — en krijgen zo direct zicht op wat écht gebeurt. Deze methode opent de weg naar dieper begrip en gezamenlijke verbetering van de kinderpalliatieve zorg.

Spiegelgesprekken

Wat is een spiegelgesprek?

Een spiegelgesprek is een gestructureerde bijeenkomst waarin ouders of naasten hun verhaal delen over de zorg voor hun kind. Zorgprofessionals; artsen, verpleegkundigen, coördinatoren of beleidsmakers – zitten in de luisterkring. Ze reageren niet meteen, maar nemen de tijd om te horen, te voelen en te begrijpen wat er gezegd wordt.

Door even stil te staan bij het perspectief van het gezin, ontstaan inzichten die je niet vindt in protocollen of cijfers.


Waarom deze gespreksvorm werkt?

Spiegelgesprekken zorgen voor ontmoeting. Niet tussen rollen, maar tussen mensen. Ouders voelen zich gehoord en erkend; professionals krijgen een spiegel voorgehouden die helpt om met nieuwe ogen naar hun werk te kijken.

De kracht zit in het luisteren. Geen debat, geen verdediging, maar open aandacht. Daardoor komt naar boven wat er werkelijk toe doet: wat gezinnen helpt, wat spanning geeft, wat beter kan.
Zo worden ervaringen van gezinnen een bron van leren, in teams, in netwerken en in beleid.


“Je hoort de zorg door de ogen van ouders. Dat doet iets met je – als mens én als professional.”

Hoe verloopt een spiegelgesprek?

Een gespreksleider nodigt enkele ouders of naasten uit om te vertellen over hun ervaringen met de zorg. Dat kan gaan over samenwerking, communicatie, of over de balans tussen zorg en gezinsleven. De zorgprofessionals luisteren in stilte. Pas aan het eind stellen zij vragen om beter te begrijpen wat er gedeeld is.

De opbrengsten – inzichten, verbeterpunten en nieuwe ideeën – worden daarna samengevat en teruggekoppeld aan het netwerk of de betrokken organisatie. Zo blijft de dialoog levend, en krijgt het gesprek betekenis in de praktijk.


Wat levert het op?


Voor ouders:

Erkenning, ruimte om hun verhaal te delen, en de ervaring dat hun stem verschil maakt.

Voor professionals:

Diep inzicht in het dagelijks leven van gezinnen en inspiratie om de zorg anders vorm te geven.

Voor het netwerk:

Concrete verbetermogelijkheden en meer onderling begrip tussen gezinnen, zorg, onderwijs en beleid.

Voorwaarden

Een spiegelgesprek vraagt om zorgvuldigheid. Een veilige sfeer is essentieel: er is tijd, rust en vertrouwen nodig. De gespreksleider bewaakt dat ieders stem gehoord wordt, en dat het gesprek niet vervalt in discussie. Belangrijk is ook dat de inzichten niet in de ruimte blijven hangen: verbind ze aan vervolgacties. Zo groeit leren uit luisteren uit tot blijvende verbetering.


Ontdek ook andere vormen van ervaringsleren


Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en volg automatisch de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen.